Kvalitetssystemet (kvalitetstyringssystem) i NKB er et hjelpemiddel i styringen av driften slik at vi kan nå planlagte resultater. Systemet forenkler opplæring og sikrer at arbeidet utføres som planlagt og etter faste prosedyrer. Kvalitetssystemet inngår i avtaler vi har med oppdragsgivere og med den enkelte vikar. Kvalitetssystemet bidrar til åpenhet og letter ekstern kvalitetsrevisjon og tilsyn.
Kvalitetssystemet er et overordnet virkemiddel vi bruker i NKB og for prosjekter for å oppnå ønsket kvalitet på leveransen. Kvalitetssystemet består av prosessbeskrivelser, prosedyrer, metoder, verktøy og lignende som benyttes i det daglige. Hensikten er å styrke driften ved å sikre at vi har nødvendig styring og kontroll på det som gjøres hos den enkelte oppdragsgiver og internt i NKB.
For oss leverer vi kvalitet når kundens krav, ønsker, behov og forventninger blir oppfylt. Vi vet at vi leverer god kvalitet når vi bidrar med det vi skal overfor den enkelte oppdragsgiver.
Kvalitetssystemet i NKB bidrar til:
- å tilfredsstille eksterne og interne krav
- at virksomheten leverer enhetlig
- forutsigbare resultater
- effektiv kommunikasjon
- å forbygge feil og mangler
- redusere kostnader
- erfaringsoverføring
- å beskytte den enkelte mot å gjøre feil
- å forenkle hverdagen til hver enkelt