Nasjonale myndigheter arbeider for å styrke det nasjonale arbeidet for pasientsikkerhet og kvalitet for å redusere og forebygge omfanget av pasientskader, både i kommunehelsetjenesten og på sykehus.
Helse- og omsorgstjenesten har lovfestet plikt til å jobbe systematisk med kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet.
Forskrift kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten #
Alle som yter helsetjenester etter spesialisthelsetjenesteloven og helse- og omsorgstjenesteloven har plikt til å sørge for at virksomheten jobber systematisk for kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet. Denne plikten er utdypet nærmere i Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten.
Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten slår fast at det er toppledelsen som har ansvaret for at virksomheten planlegges, gjennomføres, evalueres og korrigeres. Forskriften utdyper også kravet om systematisk arbeid med kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet. Helsedirektoratet har utarbeidet veileder til forskriften.
Helsedirektoratets veileder til forskriften om ledelse og kvalitetsforbedring definerer en tjeneste av god kvalitet som:
- er virkningsfulle,
- er trygge og sikre,
- involverer brukerne og gir dem innflytelse,
- er samordnet og preget av kontinuitet,
- utnytter ressursene på en god måte
- og er tilgjengelige og rettferdig fordelt.
I trygge hender døgnet rundt #
Pasientsikkerhetsarbeid i Norge er samlet under slagordet I trygge hender 24-7 (ekstern lenke). Arbeidet er forankret i Nasjonal handlingsplan for pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring (2019-2023)
Handlingsplanen har som formål å bidra til en målrettet og samordnet innsats for trygge og sikre tjenester og bedre pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten. Handlingsplanen skal videre understøtte og legge til rette for at kravene i forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring etterleves. Viktige satsingsområder i handlingsplanen bygger opp under behovet for bedre ledelse og kultur, kompetanse, systemer og strukturer og nasjonale satsinger for å redusere pasientskader.
Helsedirektoratet har ansvaret for å følge opp og koordinere det nasjonale arbeidet for bedre pasientsikkerhet, og har blant annet laget en oversikt over hvordan ulike aktører, organisasjoner og myndigheter har ansvar for og bidrar til tryggere tjenester.
Nasjonale kvalitetsindikatorer #
Helsedirektoratet har et lovfestet ansvar for å utvikle, formidle og vedlikeholde nasjonale faglige retningslinjer og veiledere, samt nasjonale kvalitetsindikatorer . Dette er virkemidler for å redusere uønsket variasjon, bidra til riktigere prioriteringer og heve kvaliteten i helse- og omsorgstjenesten. De skal også bidra til å løse samhandlingsutfordringer og understøtte helhetlige pasientforløp.
Kvalitet og kvalitetsindikatorer